Pikas

Sistema Pikas susideda iš trijų modulių:
 
1. „Pikas“,
2. „PikasWWW“,
3. „PikasMobile“, skirtų viešojo transporto darbo planavimui ir informacijos apie viešojo transporto eismą pateikimui internete ir mobiliuose telefonuose.



1. „Pikas“

„Pikas“ – skirta visų rūšių viešojo transporto eismo planavimui (tvarkaraščių sudarymui), modeliavimui ir koordinavimui pagal pageidaujamą intervalą tarp transporto priemonių arba pagal pageidaujamą transporto priemonių skaičių paros bėgyje. Sistema turi unikalų grafinį redaktorių, skirtą ne tik neriboto kiekio transporto priemonių bei maršrutų eismo planavimui, bet ir šių maršrutų koordinavimui bet kuriame miesto ar šalies taške visomis kryptimis. Taip pat sistemoje integruotas vidinis žemėlapio redaktorius.

Inovatyvūs sprendimai:

  • Sukurtas originalus eismo tvarkaraščių grafinis redaktorius, leidžiantis koordinuoti ne tik miesto viešojo transporto maršrutų eismo tvarkaraščius, bet ir šalies visų rūšių transporto eismo tvarkaraščius (autobusų, tramvajų, troleibusų, mikroautobusų, traukinių, lėktuvų ir keltų) visomis kryptimis ir bet kuriame taške (stotelėse, sankryžose, geležinkelio ir autobusų stotyse, aerouostuose ir uostuose). Vienu metu galima koordinuoti virš 50 maršrutų skirtinguose miesto (regiono, šalies) taškuose ir naudojant simuliacijos režimą greitai peržiūrėti koordinavimo rezultatus. Tai leidžia žymiai pagerinti keleivių aptarnavimo kokybę .
  • Sukurtas originalus eismo tvarkaraščių sudarymo algoritmas, leidžiantis pagal keleivių srautus (pvz., pagal pageidaujamą intervalą paros bėgyje ar transporto priemonių skaičių paros bėgyje) optimizuoti transporto priemonių darbą ir taupyti elektrą bei degalus. Atskirais atvejais, pavyzdžiui, padidinus intervalą 1-2 minutėmis, maršrute galima „sutaupyti“ vieną transporto priemonę. 2000-siais metais šis algoritmas buvo aukštai įvertintas tarptautinėje Berlyno konferencijoje „Computer Aided Scheduling in Public Transport“ . Šio algoritmo dėka Vilniuje buvo sutaupyta apie 3 mln. USD (tuo metu Vilniuje gyveno 0,5 mln. gyventojų). Įdomi informacija iš istorijos - mes pirmieji Europoje, pradėję teikti viešojo transporto eismo tvarkaraščius mobiliesiems telefonams SMS žinutėmis 2002 m. Šios paslaugos partneriais buvo mobiliojo ryšio operatoriai „Omnitel" ir „Bite".
  • Pikas sistemoje integruotas vidinis žemėlapio (OpenStreetMaps) redaktorius, leidžiantis:
  • sudėlioti stoteles (jų kodus, pavadinimus, nuotraukas, apibrėžti, kas įrengta šalia stotelės: miesto žemėlapis, suoliukas, stoginė, kas prižiūri stotelę,
  • braižyti atkarpas tarp stotelių ar sankryžų,
  • nustatyti maršrutų trasas: atskiroms transporto rūšims (+ atskiriems maršrutams, + metų periodams ar sezonams, + darbo ir poilsio dienoms, + šventinėms dienoms, + moksleivių atostogoms, + pasirinktoms savaitės dienoms) apibrėžti greičių arba pravažiavimo trukmių dinamiką paros bėgyje tarp stotelių ar sankryžų).
  • gali būti naudojami ir vartotojo pateikti žemėlapiai (iš GIS serverio arba populiarių grafinių failų: .emf, .wmf, .png, .gif, .jpg).

Tai leidžia sudaryti labai geros kokybės eismo tvarkaraščius (t.y., kai vairuotojai į stoteles atvyksta laiku, pagal tvarkaraštį). Tvarkaraščių kokybę dar labiau padidina duomenų, gautų iš „PikasGPS“, apdorojimas, nes, sudarant tvarkaraščius, yra panaudojami statistiniai duomenys apie kamščius gatvėse visos paros metu .

Kitos „Pikas“ funkcijos:

  • Grafinis redaktorius turi visą eilę komandų, leidžiančių lengvai kurti reisus, keisti stovėjimo trukmes galiniuose punktuose (ir stotelėse), keisti kryptyse esančių gatvės  atkarpų sudėtį, keisti išvykimo-atvykimo laikus, keisti greitį atskiroms gatvių atkarpoms ar pasirinktiems reisams, „komandiruoti“ transporto priemones į kitus maršrutus ir t.t.
  • Suplanavus eismą atskiriems (ar visiems) maršrutams, galima ant žemėlapio paleisti pasirinktų maršrutų eismo simuliaciją (A4-Foto), kas leidžia greitai pastebėti tas gatvių atkarpas, kuriose reikia koordinuoti eismą (dėl transporto priemonių susigrūdimo arba dėl persėdimo į kitus maršrutus problemos).
  • Tvarkaraščių dispečeriams, vairuotojams, kontrolieriams ir keleiviams formavimas į EXEL formato lenteles. Tvarkaraščių visoms stotelėms ar pasirinktai stotelių/maršrutų grupei generavimas  bei įvairių lentelių (suvestinių, rodiklių ir kt.) formavimas į EXEL. Eismo tvarkaraščiai, sugeneruoti su programa „Pikas“, Vilniaus mieste yra pateikiami šalia žemėlapių, įrengtų stotelių pavilijonuose , arba specialiuose cilindruose   .  
  • Tvarkaraščių duomenų eksportas į XML ir GTFS formatus, kuriuos naudoja trečiosios šalys (kitos sistemos): SWARCO, THOREB, EMME-2 ir kt.
2. „PikasWWW“

„PikasWWW“ – skirta viešojo transporto eismo tvarkaraščių pateikimui internete ir mobiliuose telefonuose (su greičiausio maršruto paieška /journey planner/, pvz.):

  • Programa „PikasWWW“ pateikia miesto (regiono, šalies) viešojo transporto maršrutų sąrašą ir visą informaciją apie maršrutų darbą. Maršrutai suskirstyti pagal transporto tipą (autobusai, troleibusai, tramvajai, mikroautobusai, naktiniai autobusai, greitieji autobusai ir t.t.). Išskiriami maršrutai, turintys žemagrindžių transporto priemonių (pritaikyti neįgaliesiems), vykstantys į oro uostą, suteikiantys galimybę vežti dviratį, turintys kondicionierius. Tokiems maršrutams yra išskiriami laikai, kuriais atvyks šios transporto priemonės.
  • Ant žemėlapio (Google Maps, OpenSreetMaps, užsakovo pateikto žemėlapio) išvedamos pasirinktų maršrutų trasos, stotelės. Išskiriamos stoteles su Wi-Fi, dviračių nuomos punktais .
  • Žemėlapyje integruota „Street View“ funkcija, leidžianti stebėti pasirinktos gatvės ar stotelės panoraminį vaizdą .
  • Yra galimybė stebėti pasirinkto maršruto (ar visų maršrutų) transporto priemonių eismą realiame laike. Užvedus pelę ant transporto priemonės, parodomas jos greitis . Parodomos ir transporto spūstys.
  • Pasirinktai stotelei (pagal pavadinimą ar ant žemėlapio) išvedami visi joje sustojantys maršrutai, maršrutų išvykimų laikai (nuo dabar, šiandien, rytoj). Pasirenkant stotelę veikia sufleravimo funkcija (įvedus kelias raides, pasiūlomos visos stotelės, turinčios šią raidžių seką).
  • Greičiausio maršruto paieška tarp pasirinktų stotelių (įvedant pavadinimus arba pažymint jas ant žemėlapio) arba tarp pasirinktų adresų. Pateikiami keli alternatyvūs variantai, kiekvieno varianto kelionės trukmė su visais galimais persėdimais, persėdimo trukme, kelione pėsčiomis tarp stotelių ir t.t. .
  • Palaikomas GTFS formatas.
  • Vilniaus viešojo transporto eismo tvarkaraščiai yra pateikiami 16 kalbų: LT EN RU PL BY DE FR IT ES NL CZ SK LV EE UA HY, e.g. www.stops.lt.
3. „PikasMobile“

„PikasMobile“ – tai mobiliesiems telefonams bei planšetiniams kompiuteriams pritaikyta aplikacija, skirta optimalaus maršruto paieškai, viešojo transporto maršrutų tvarkaraščių bei informacijos, susijusios su transporto priemonių judėjimu realiame laike, pateikimui vartotojams (Pvz., m.stops.lt/vilnius)

Aplikacija realizuota pagal HTML 5 standartą, gali veikti naršyklėje, taip pat kaip savarankiška mobiliųjų OS (Android, iPhone, Windows Phone) programa, arba integruota į kitas mobiliųjų OS programas, pavyzdžiui į programą „m.Ticket“.

Funkcijos:

  • Patogus (mobiliųjų įrenginių vartotojams) tvarkaraščių rodymas pasirinktam maršrutui ar pasirinktoje stotelėje ;
  • Stotelės arba maršruto paieškos galimybė pagal pavadinimą ar pavadinimo dalį ;
  • Pasirinktos stotelės panoraminio vaizdo rodymas ;
  • Greičiausio maršruto planavimo įrankis tarp pasirinktų stotelių arba vietų žemėlapyje ;
  • Maršrutų trasų ir stotelių vaizdavimas žemėlapyje ;
  • Transporto priemonių judėjimo realiu laiku vaizdavimas žemėlapyje ;
  • Transporto kamščių vaizdavimas žemėlapyje;
  • Planuojami (remiantis tvarkaraščiu) išvykimo laikai pasirinktoje stotelėje;
  • Prognozuojami (remiantis realiu transporto priemonių judėjimu) išvykimo laikai pasirinktoje stotelėje ;
  • Vartotojo interfeiso skirtingomis kalbomis palaikymas ;
  • Galimybė vartotojui pasižymėti jo norimas stoteles, maršrutus ir tvarkaraščius stotelėje greitam jų pasiekimui;
  • Galimybė keisti (adaptuoti) vartotojo interfeisą pagal naujus kliento reikalavimus;
  • Galimybė apipavidalinti ir pateikti „PikasMobile“ kaip programą Android, iPhone ir Windows Phone platformoms;
  • Galimybė integruoti „PikasMobile“ kaip paprogramę į kitas mobilias programas (pavyzdžiui „m.Ticket“);
  • Mobiliajame telefone „Pikas Mobile“ išsaugo maršrutų bei tvarkaraščių duomenis, todėl gali veikti neprisijungus prie Interneto. Atsiradus Interneto ryšiui, atsisiunčiami naujesni tvarkaraščių duomenys (jei keitėsi) ir prisimenami telefone.


Galerija